Szijjártó Péter a declarat, joi, în cadrul unei conferințe de presă la Târgu-Mureș, că pentru dezvoltarea unei linii de cale ferată de mare viteză între Cluj-Napoca și Budapesta s-a investit deja 1 milion de euro.
„Vreau să vorbesc și despre un proiect foarte serios de dezvoltare economică. Avem o posibilitate să facem o cale ferată cu viteză rapidă între Cluj-Napoca și Budapesta. Este un demers serios”, a spus Szijjártó Péter
Ministrul ungar de Externe a precizat că despre acest subiect a vorbit și cu ministrul Transporturilor, Lucian Șova.
„Am vorbit despre acest lucru cu ministrul Transporturilor aici, în România. Deja un milion de euro s-a investit în acest scop, pentru studiul de fezabilitate, și desigur, vom oferi informații în continuare odată cu avansarea proiectului”, a spus Szijjártó Péter.
Ministrul român de Externe, Teodor Meleșcanu, și omologul său ungar Peter Szijjarto au convenit, în februarie, în privința dezvoltării unei linii de cale ferată de mare viteză între Cluj-Napoca și Budapesta, anunța atunci ministrul ungar de Externe, citat de MTI.
Anterior, șeful diplomației de la Budapesta declara că infrastructura de transport în Europa se dezvoltă mai ales pe căile ferate, iar proiectul unui tren de mare viteză care să lege Budapesta prin Cluj de București trebuie să fie prioritar.
În România, din cauza infrastructurii, viteza medie a trenurilor este de 45 de kilometri la oră. La nivelul CFR SA, există doar proiecte pentru modernizarea căii ferate pentru a se putea circula cu o viteză de 160 km/oră.
Calea ferată de mare viteză este un tip de infrastructură feroviară pe care transportul este operat semnificativ mai rapid decât pe infrastructura convențională, prin folosirea unui sistem integrat de material rulant și linii dedicate. Deși în lume nu există un standard armonizat, noile linii pe care trenurile de mare viteză pot circula cu peste 250 km/oră și liniile existente care permit circulația cu peste 200 km/oră sunt în general considerate căi ferate de mare viteză.